søndag 29. mars 2015

Jakten på den perfekte sokk

Å finne en sokk som sitter perfekt på foten er ikke så enkelt som mange skulle tro. Spesielt når foten ikke er standar... Jeg har høy bue  under foten, høy vrist, tynne ankler... Ikke alltid ulike sokker og heler sitter like godt. Etter å ha lest litt i mine engelske bøker, har jeg ekperimert litt på de to siste parene med mønsterløse sokke, eller som mange kaller dem vanilla socks.

Først ut var de jeg laget i håndspunnet garn.


Disse er strikket tett, på pinne 2.5mm, selv om garnet er tykkere en vanlig tynt sokkegarn. Jeg har strikket dem fra tåen og opp. I et forsøk på å få de til å sitte gjevnt bedre på foten, har jeg økt litt oppover, på oversiden er foten, etter som buen begynner, slik at jeg har fire masker mer oppe en under. Og brukt Fish lips kiss heel. Ved ankelen har jeg langt inn noen runder med ribb bak, forsøkt å få det der anklelen er tynnest..


Den lille ribb borden kan så vidt skimtes på venstre sokk over, den slitter litt for lavt.


Selv om sokkene ikke ble helt perfekt, så sitter de bedre på en mange andre sokker jeg har. Så jeg ville prøve det på tynnere garn også. Da ble det forsøkt på disse stripesokkene.


Jeg gjorde med disse som de over, økte gjevnt på oppsiden, men her økte jeg 6 masker over foten, og to under rett før hel. Basert på erfaringene fra de første sokkene plaserte jeg ribbkanten bak ankelen høyere opp på disse. Men de kunne vært enda høyere oppe.

Selv om sokkene sitter godt på foten nå, så er det fortsatt litt løste rundt ankelen, og litt overskudd av sokk i overgangen ankel vrist.

Neste forsøk er å ta flere av maskene over til helen, og se om det kan gjøre sokkene en da bedre. Når det blir vet jeg ikke helt.


At sokkene ble så like som de ble, er tilfeldig, jeg begynner den neste, der den første sluttet.

Ha en strålende avsluttning på søndagen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar