søndag 9. november 2014

Hillesvåg garnutsalg

Selv om det ikke er lange kjøreturen til Hillesvåg, så har det lenge blitt med tanke på å reise ut der. Men i dag tok vi endelig en tur. Fabrikk utsalget ligger fint til ved sjøen, og var lett å finne, var jo bare å følge de fine stripene som illustrerte garn. Skulle jo tatt noen bilder der, men det får bli til neste besøk. Dette var jo rene godtebutikken for meg, så mye fint, så mye herlig garn, og fiber... Kunne blitt mye lengre, og kjøpt med meg hjem mye mer... Ingen omvisninger der om lørdagene, så det må også vente til en annen gang, men vi fikk jo se maskinene, de som ble brukt til karding, og spinning. Gamle erverdige maskiner som enda gjør en jobb. Vi fikk hjelp av en hyggelig dame der, som viste oss litt og fortalte om maksinene og litt av prosessene. Og så måtte jeg jo se på ullen! Hadde planer om å komme hjem med litt ull. Er jo kjekt å forsøke seg på å spinne norsk ull også, ikke bare imprtert. Ble med hjem en del ull og en del garn...

Hadde jo en plan med besøket, annet en å se lokalene. Jeg trenger påfyll av Hifa sokkegarn. Det ble med hjem noen nøster med Fjell og noen med Fjord. Fjell har jeg julegave planer i, de andre nøstene bare ropte på meg, og så har jeg hørt at sokkegarn ikke teller som lager...


 Fire hesper med Fjell til bruk i regnbuesokker, påfyll etter å ha brukt opp litt...

Fire hesper Fjord, tok egentlig feil først, men disse ville bare være med hjem...

Venninne som jeg reiste med, hadde med seg hjem noen herlige nøster Pelsull til en nye jakke. Hun valgte seg jordfarger. Blir spennende å se resultatet.

Som den ferske og ivrige spinneren jeg er, så måtte jeg jo ha med meg litt fiber hjem, og her kunne jeg gått amok, fine priser, og så mye fint og spennede!! Må ha mer om jeg liker ullen... Det var det som begrenset innkjøpene mine, jeg er enda der at jeg må prøve ulike fibre for å finne hva jeg liker å spinne, hva jeg kan spinne, og hva jeg ikke liker å spinne.

Tre 100g flak fikk være med meg hjem, fargene på bilde under er ikke så verst gjengitt. Dette er en blanding av Pelsull og C1, om jeg husker rett var C1 betegnelse på ull som er klippet på forsommeren av ulike hvite raser sau. Gleder meg til å prøve disse.

Pelsull og C1

De hadde også en del blandings flak, som besto av rester fra de ulike innfargingene de har. Disse flakene er alle unike og forskjellige. Jeg måtte jo ha noen slike med hjem, for de var så fine. Selv om merino ikke sto på planen, siden jeg ville handle norsk, ble det med litt merino hjem herfra, og litt C1

To 50g falk med merino, ulike i fargene. Bevist valgt ut.

C1 flak. Fargene kommer ikke helt til sin rett.

Gleder meg alt til neste besøk her, og til det skal jeg ha forsøkt meg på litt av ullen, så jeg vet om jeg skal handle inn litt mer av disse. Er så mange fine farger!

Ellers er det lite strikking her i huset, skulderen er fortsatt vond, så begrenser mengden jeg strikker. Litt blir det, men ikke mye. Spinne går heldigvis bedre, da jeg har problemer med "rett" skulder i forhold til teknikken min. Ingen ferdig hesper å vise i dag, tre henger nå til tørk, så foto kommer snart, et fjerde sitter på spolen og venter på å bli hespet opp.

Sokker jeg strikker til en "ullalergiker" til jul, disse inneholder ikke ull. En grei og enkel strikk i disse vonde tider...

Ha en fortreffelig helg videre, og takk for at du titter innom bloggen min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar