søndag 30. november 2014

1. søndag i advent og julegaver

Blir stille her på bloggen nå når julen nærmer seg. Mye av tiden går med til å strikke julegaver, de fleste av de tør jeg ikke vise her, i tilfelle mottaker skulle finne bloggen. Men disse to herresokkene jeg har strikket i det siste, er jeg ikke redd for at mottaker ser. Begge sokkene er laget i Elise garn fra Jarbo, et garn av bomull og akryl, mottagerene av sokkene "tåler" ikke ull.

Først ut er disse fargerike sokkene i ca størresle 43-45. Det gikk med nesten et helt nøste på hundre gram til disse. Selv om jeg bare har strikket i vei ble de så og si make, eller så make som de kan bli. Er fornøyd med disse, så håper mottaker kan bruke dem som hyttesokker.

Disse er litt større en de første, jeg laget disse først, og justerte litt etter hva som føltes rett på det neste paret. Her hadde jeg en meter eller to igjen av et hundregrams nøste. Disse ble også ganske like, men er litt forskjøvet med noen runder. Men er fornøyd med disse også jeg. Begge sokkene er laget ut fra egent hode uten oppskrift.

Ellers så har vi hatt vår markering av første søndag i advent her i huset, ved å lage pepperkaker, det har blitt en slags tradisjon for oss å starte pepperkakebaksten. Som vanlig måtte min sønn leke seg litt, og lage nissen med sleden og reinsdyr.


Det kom en pakke i posten til meg i går, et garn nøste som har reist hele den lange veien fra Amerika.  Garnet er en premine som jeg vant på Ravelry, hos DramaticKnits Video podcast gruppe, FO tråden for oktober. Det er så enkelt som at vi poster bilder av ferdige objekter gjenom måneden og så vinner to heldige personer. I oktober var jeg en av de heldige, og vant dette nydelig nøste.

Fargene kommer som vanlig ikke helt til sin rett, dvs fargene er rett nok, men meleringen i dem kommer ikke fram. Garnet er 100% superwash merino i Sport weight. Vet ikke helt hva jeg skal lage av dette enda, men noe skal det bli med tiden. Garnet er håndfarget fra Twist fiber studio, og det ser ut til å være korte fargepartier med hyppige overganger. Tenker sjal av et slag, må bare finne et jeg liker, men først skal julegavene og en barselsgave gjøres ferdig, så det er på tide å gå tilbake til pinnene nå.

Og liker du å se videopodcast så er DramaticKnits verdt et besøk. Jeg fant dem på iTunes, men regner med de er å finne på YouTube også.

Ha en fin advent og ukestart!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar