tirsdag 13. mai 2014

Ankelsokker og enda mer garn...

Som  så mange andre har jeg fått med meg salget til Drops, og siden det var noen garn jeg trengte til noen forsøksprosjekt med tanke på julegaver, var det bare å slå til. Litt andre planer han nå også hatt som har lagt litt på vent. I posten før helgen kom dermed denne herlige garnsamlingen. Jeg har ikke så mye i lager, så derfor ingen dårlig samvittighet for et litt økende lager her.


Jeg har også fått ferdig nok et par med sokker, nok en gang ankelsokker, og disse tror jeg det blir flere av. De er enkle å strikke, lite krevende og følses som de sitter godt på.



I et forsøk på å få fram fargene og spillet litt bedre var pus velvillig som "modell".



Utrolig nok ble disse sokkene veldig like, til tross for at jeg ikke har gjort noe for å få det til. Litt fakta:

Oppskrift: Egen 
Garn: Fable, i fargen lavendel, rett under 50g gikk med til mine.
Pinner: 2mm på rangbord, 2,5mm på resten av sokken.

Sokkene:
La opp 64 masker, og strikket 8 runder 1vrang, 1 vriddrett
Strikket så hælkappe over 32 masker, jeg valgte å bruke forsterket hæl (rett: en løst av, en rett, gjentas ut pinnen, vrang: en løst av, så vrang ut pinnen). Strikket dette i 35 runder, og avsluttet på rette. Formet hæl ved å ta en løst rett av, 17 masker vrang, to vrang sammen, en vrang, snu. Så første maske løst av, 5 rett, to vridd rett sammen, en rett, snu. På varangen strikkes så til en før vending, to vrang sammen, en vrang, snu. Tilsvarende på retten. Dette gjentas til alle sidemaskene er feldt inn. La så opp 18 nye masker i hver kant, og strikket viderer rundt over alle maskene. Felte i hver side, annenhver runde,  på undersiden av foten ( to masker til sammen), til 16 makser på alle pinnene igjen. Strikket til ønsket lengde før tåfelling. Felte med ca 4,5 ca igjen til full lengde. 
Feller fire masker på første runde (1.&3. pinne: strikk til tre masker gjenstår, to rett sammen, en rett, 2.&4. pinne: en rett, ssk, resten rett ut pinnen), tre runder uten felling, feller fire nye masker på neste runde, to runder uten felling, feller 4 masker på neste runde, to rudner uten felling, feller 4 masker på neste runde, en runde uten felling, feller så fire masker per runde til 16 masker gjenstår. Nå strikkes to og to masker sammen, så tres tråden gjennom og snurpes.

Sikkert en rotete nedknotet oppskrift, men denne er like mye for engen del, så jeg husker hva jeg har gjort når jeg vil strikke neste par :-)

Eller har jeg hatt en tur til Berlin, og da ble det selvsagt med litt garn hjem. Det kommer i egent innlegg så snart jeg får oversikt over bildene.

Ha en fin uke, og 17 mai!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar